– Zmian na rynku handlu detalicznego jest cały szereg i są one naprawdę dynamiczne. Oprócz zachowań konsumenckich, oprócz rozwoju poszczególnych kategorii i nowych produktów oraz ewolucji istniejących, wyraźnie obserwujemy dążenie do tego, aby dostęp do oferty handlowej konsumentów był ciągły – 24 godz. na dobę, 365 dni w roku – mówił Robert Noceń, sekretarz generalny, wiceprezes zarządu Carrefour Polska.

– To, na co my postawiliśmy w swojej strategii, to jest tzw. omnichannel – dążymy do tego, abyśmy byli w stanie odpowiedzieć na wszelkie potrzeby konsumentów we wszystkich naszych formach sprzedaży – mówił.

Dodał, że za tym idzie też zmiana oczekiwań konsumentów. – Zupełnie inny asortyment i zupełnie inne kategorie rozwijamy w sklepach osiedlowych, które są w bardzo dynamicznym trendzie wzrostowym. Klienci cenią sobie swój czas, więc potrzebują robić zakupy blisko domu jak najszybciej. Stąd też dopasowujemy asortyment i rozwijamy te kategorie, które służą zakupom błyskawicznym typu „food to go”. Stawiamy też na mniejsze opakowania, dopasowane gabarytowo do małego formatu – mówił.

Podkreślił, że inaczej wygląda to w hipermarketach i innych sklepach większego formatu, w których cena jest cały czas bardzo istotna. – Wyraźnie widzimy – to już nawet nie jest trend, tylko megatrend – ukierunkowanie konsumentów na wszystko to, co kojarzy się ze zdrowiem, czyli poszukiwanie odpowiedniej jakości produktów. Klienci czytają etykiety, sprawdzają, jakie składy mają poszczególne produkty, więc w większych sklepach proces zakupowy jest trochę wydłużony – tłumaczył.

 – Widzimy również dużo większe zainteresowanie seniorów tym, co kupują i co konsumują. To jest dynamiczna grupa konsumentów, która bardzo się tym interesuje – dodał.

– Wychodzimy też temu naprzeciw, ponieważ wdrożyliśmy ostatnio system dodatkowych oznaczeń wartości energetycznej na produktach naszych marek własnych. To jest bardzo prosty system, nazywa się SENS. Każdy – patrząc na etykietę produktu – widzi od razu, jak często powinien taki produkt jeść, żeby rzeczywiście dbać o zbilansowaną dietę. Spotkało się to z ogromnym pozytywnym przyjęciem konsumentów – wyjaśniał wiceprezes Carrefoura.

Tłumaczył, że zupełnie inaczej zachowuje się młodzież podczas zakupów online i stacjonarnych. – Zupełnie inaczej rozkłada się wśród młodych klientów forma dokonywania zakupów – jeśli robią je online, to zazwyczaj przez urządzenia mobilne. Dlatego dla nas ten trend mobilności, czyli m-commerce jest głównym kierunkiem rozwoju strategicznego. Stąd jest duży nacisk na to, żebyśmy  mogli konsumentom zapewnić pełną ofertę, do której będą mieli dostęp poprzez smartfony. Klikając jeden przycisk aplikacji mają mieć pełen dostęp do całej oferty naszych sklepów i wszystkich naszych usług.

Robert Noceń dodał, że kolejną rzeczą, na którą jest duży boom, to jest też sposób oferowania serwisu dla konsumentów. – Każdy z nas w zupełnie indywidualny sposób patrzy na formę dokonywania zakupów – czy one są codzienne, czy raz w tygodniu, czy robione pod domem, czy chcemy mieć dostawę do domu – to oczekujemy od detalistów zapewnienia dowolnej formy realizacji dostawy. Dlatego rozwijamy Click & Collect, mamy dostawy bezpośrednio do domu, mamy odbiory drive w naszych hipermarketach, dowozimy zakupy kurierem. Wprowadziliśmy jeszcze jeden sposób formy dostawy – aby konsumenci nawzajem robili sobie zakupy. Nazwaliśmy to SąSiatki i będziemy tę formę rozwijali i promowali – mówił.

– Widzimy też wiele działań u naszych partnerów, producentów żywności. Widzimy, że modyfikują swoją ofertę, zmieniają składy, poszukują coraz wyższej jakości produktów, dbając o to, żeby była zachowana jakość do ceny, ale widać wyraźną tendencję do tego, żebyśmy jedli zdrowiej i bardziej rozważnie. Moim zdaniem to jest główny trend, który napędza wszystkie dookoła – podsumował Robert Noceń.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl