Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Żabka pracuje nad uruchomieniem e-sklepu

Spółka Żabka Polska planuje wejście w handel internetowy. Operator sieci Żabka i Freshmarket zastanawia się nad najbardziej efektywnym modelem, w jakim mógłby funkcjonować sklep internetowy sieci. Podobnie kilku innych operatorów analizuje rynek lub pracuje nad projektami e-commerce, dotyczy to m.in. sieci Polomarket, Lidl, Biedronka, czy Kaufland.
Reklama
Prezes Żabki potwierdza, że sieć pracuje nad uruchomieniem sklepu internetowego. - Jesteśmy w fazie analiz - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska, dodając, że nie może mówić o szczegółach ze względu na to, że projekt jest dopiero na początkowym etapie. Jednak według nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł nasz serwis, prace są już bardziej zaawansowane.

Gdy spojrzymy na koncept biznesowy Żabki, czyli sklepy typu convenience (placówki wygodne, otwierane blisko klienta), możemy założyć, że operator postawi na usługę typu "zamów zakupy przez internet i odbierz je w sklepie (po drodze do domu) ". Wydaje się, że model serwisowy, z dostawą do domu - nawet przy bliskiej odległości od domu klienta - generowałby zbyt wysokie koszty w stosunku do ewentualnej sprzedaży za pośrednictwem internetu. Sklep internetowy to dla Żabki raczej kwestia wizerunkowa (Żabka i Freshmarket jeszcze bardziej wygodne z szybszą obsługą) oraz szansa na zwiększenie obrotów sklepów. Należy zauważyć, że w Żabkach ze względu na ograniczony asortyment, klient nie mógłby zrobić dużych e-zakupów, które realizuje np. w hipermarketach, chodziłoby raczej o codzienne zakupy.

Trzeba pamiętać, że polski rynek sprzedaży żywności przez internet wychodzi obecnie z pierwszej fazy rozwoju, wiele projektów nie osiągnęło jeszcze odpowiedniej skali lub pozycji na rynku (nawet lokalnym), które pozwoliłyby generować zyski. Jeszcze przez kilka lat e-handel pozostanie działalnością uzupełniającą dla tradycyjnej sprzedaży w sklepach, jednak jego udziały będą systematycznie rosły.

Pytania, na które próbuje odpowiedzieć Żabka, a które zadają sobie także inne sieci działające blisko klienta, np. Biedronka, czy Lidl, to: czy to właściwy moment, czy pozwolić konkurencji na zbudowanie rynku i wejść "na gotowe", czy klient i rynek są wystarczająco dojrzałe, czy projekt nie będzie przynosił strat w długim okresie, jaki model sprzedaży wybrać? Takich dylematów nie mają hipermarkety, które muszą szukać nowych sposobów na przyciągnięcie klienta i ograniczenie spadków sprzedaży, jakie dotykają największe formaty od kilku lat. Takim pomysłem jest oferowanie bogatej oferty kilkudziesięciu tysięcy produktów nie tylko na półkach, ale także w internecie. Oczywiście największym wyzwaniem dla wszystkich pozostaje ograniczenie kosztów związanych z logistyką, magazynowaniem i dostawą zamówionych towarów, a także uzupełnieniem oferty o trudne w transporcie produkty świeże.

Jedną z przyczyn, ze względu na które Żabka mogłaby zdecydować się na przyspieszenie prac nad swoim internetowym projektem i uruchomić go już wkrótce, jest zwiększona aktywność pozostałych obecnych w Polsce sieci handlowych na polu e-handlu żywnością. Swoje e-sklepy w Polsce już posiadają i wciąż rozwijają m.in. sieci Tesco, Auchan, E.Leclerc, Piotr i Paweł czy Alma. Do sieci Carrefour należy sklep internetowy przejęty w ubiegłym roku razem z olsztyńską siecią supermarketów Rast, który także może służyć do testów polskiego rynku e-commerce. Również Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska Markety oznajmił niedawno w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że niemiecka sieć obserwuje polski rynek e-commerce, a nad koncepcją e-sklepu pracuje już w Niemczech. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca