Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Najważniejsze wydarzenia na rynku e-commerce w 2016 roku

Co elektryzowało branżę handlu internetowego w mijającym roku? Do najważniejszych wydarzeń na polskim rynku e-commerce możemy zaliczyć m.in. sprzedaż Allegro, uruchomienie Amazon.de w języku polskim, zamknięcie sklepu alma24.pl oraz długo oczekiwane wejście sieci IKEA w kanał online.
Reklama

Sprzedaż Allegro
W październiku Fundusz Mid Europa (właściciel Żabki Polska) razem z funduszami Cinven i Permira kupił od południowoafrykańskiego koncernu Naspers - serwis Allegro za 3,253 mld dolarów czyli 12,7 mld zł. Transakcja dotyczy także serwisu Ceneo.pl. Allegro to napopularniejszy serwis zakupowy w Polsce - posiada ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, którzy dokonują blisko 14 milionów transakcji miesięcznie. Transakcja podlega standardowym zgodom antymonopolowym. Jej zamknięcie przewidywane jest przed końcem 2017 roku.

Allegro po niemiecku...
Choć sprzedaż Allegro, może oznaczać nowe rozdanie w branży e-commerce, to warto zwrócić uwagę na fakt, że jeszcze w czerwcu serwi ruszyło na podbój sąsiedniego rynku. Otwierając się na niemiecki rynek poprzez Allegro.de, platforma aukcyjna sięga po klientów, którzy wydają w sieci rocznie 2,2 tys. euro na osobę (w Polsce - 400 euro). Allegro.de umożliwia powielenie aukcji wystawionej w Polsce, nie pobierając przy tym żadnych dodatkowych opłat, a każdorazowa prowizja od sprzedaży jest identyczna jak w Polsce. Portal bezpłatnie przetłumaczy każdą aukcję na język niemiecki i automatycznie przeliczy cenę towaru na euro na podstawie bieżącego kursu. 

 ...a Amazon po polsku

Mniej więcej w tym samym czasie, gdy Allegro zmieniło właściciela, Amazon uruchomił polską wersję swojego sklepu. Po przejściu na stronę Amazon.de, wystarczy wybrać polską wersję językową.  Wprawdzie nie wszystkie elementy polskiej wersji strony Amazon zostały przetłumaczone na język polski, ale już teraz znajdziemy wiele pozycji dedykowanych na nasz rynek, a także polskojęzyczny dział obsługi klienta. Amazon zbudował już w Polsce tylko centra logistyczne, ale wciąż nie ma w naszym kraju oficjalnego przedstawicielstwa.

Czekamy na Alibabę
Na samym początku roku polską wersję serwisu uruchomił Aliexpress, a w przyszłym roku do Polski zawitać ma Alibaba. Ruchy dużych graczy pokazują, że polski rynek e-commerce liczy się na scenie międzynarodowej. Już co czwarty e-konsument kupuje na zagranicznych stronach www. Użytkownicy sieci z Polski najczęściej wymieniają Ebay. Markę tę podaje jedna czwarta ankietowanych (25 proc.). Na drugim miejscu pojawia się Amazon (11 proc.), a na trzecim AliExpress (7 proc.).

IKEA wreszcie w sieci
Na 2017 r. start sklepu internetowego zapowiedziała również IKEA, a w grudniu sieć uruchomiła pierwszy Punkt Odbioru Zamówień w centrum handlowym Turawa Park w Zawadzie k. Opola. POZ to kolejny etap realizacji strategii sprzedaży, dzięki której klienci będą mogli dokonać zakupu przez internet. W przyszłości IKEA planuje otwarcie kolejnych zewnętrznych punktów odbioru.
Testy sklepu internetowego IKEA mają uszyć w części miast na początku przyszłego roku r. Start systemu, który obejmie już zasięgiem całą Polskę zaplanowany jest na 2017 rok.

Powstała Grupa Mall
Fundusz Rockaway Capital przejął sieci galerii handlowych online Mall i utworzył międzynarodową Grupę Mall, która będzie koncentrować się i umacniać w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W grupie poza galeriami Mall w 6 krajach europejskich są także sklepy specjalistyczne.

Powrót Merlina
Sklep internetowy Merlin.pl w połowie marca wznowił działalność. Firma odnowiła także współpracę z niektórymi dostawcami towarów. Merlin.pl należy obecnie do firmy Top Mall. Właściciele sieci - Czerwona Torebka - podpisali pod koniec listopada 2015 roku ze spółką Merlin.pl umowę handlową, która zakłada dzierżawę znaku towarowego oraz domeny internetowej. Nowy Merlin dysponuje ograniczonym asortymentem względem swojego poprzednika, trwają rozmowy z kolejnymi dostawcami.

Bez boomu w sektorze e-grocery
Analitycy DM PKO BP podkreślają, że handel żywnością przez Internet znajduje się w Polsce we wczesnej fazie rozwoju. Spodziewają się, że w najbliższych 5 latach rynek utrzyma dynamikę wzrostu na poziomach 20% rocznie, w 2020 r. wart będzie wart ponad 1,2 mld zł, a jego głównym motorem będą otwarcia sklepów online przez sieci handlowe, które do tej pory nie rozpoczęły jeszcze sprzedaży online.

Zamknięcie alma24.pl
Nie doczeka tego już e-sklep alma24.pl, który 27 października zakończył swoją działalność. Sklep oferował ok. 20 tys. produktów i prowadził dostawy na obszarze: Krakowa i okolic, Warszawy i okolic, Bydgoszczy, Częstochowy, Łodzi, Poznania, Szczecina, Śląska, Trójmiasta, Wrocławia oraz Tarnowa. 14 października 2016 r. Alma Market złożyła do Sądu Rejonowego dla Krakowa – Śródmieścia wniosek o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku. Alma to już druga sieć po MarcPolu, która ogłosiła upadłość w tym roku.

eCarrefour się rozwija
Z kolei dobrze radzi sobie sklep internetowy eCarrefour.pl, który rozszerzył usługę click&collect. Zamówione produkty klienci mogą odebrać w 86 hipermarketach, zlokalizowanych w 26 miastach, na terenie 16 województw. Asortyment eCarrefour.pl wzrósł z początkowych 600 produktów do ponad 4 500 obecnie. eCarrefour.pl wprowadził też do asortymentu 12 000 produktów spożywczych. Ta usługa jest obecnie dostępna w wybranych dzielnicach Warszawy, ale docelowo dostawy obejmą największe miasta Polski.

Trudny rok dla InPostu 
W związku z prowadzoną w grupie InPost restrukturyzacją działalności w zakresie obsługi przesyłek listowych podjęto decyzję o likwidacji części stanowisk pracy. Zwolnienia mogą dotknąć ponad 1200 osób. InPost zawarł również z Ruchem ugodę w celu zakończenia wszelkich sporów związanych z wykonywaniem i rozwiązaniem umowy o współpracy. Zapłaci na rzecz sieci kiosków bezwarunkowo i bez jakichkolwiek zastrzeżeń 4,92 mln zł brutto. Firma zamierza się skoncentrować na usługach dla małych i średnich przedsiębiorców, a także branży kurierskiej, przede wszystkim obsłudze handlu internetowego, rozwijając sieć Paczkomatów w kraju i za granicą. We wrześniu w Piotrkowie Kujawskim został uruchomiony Paczkomat o numerze 2000.

Poczta stawia na e-handel
W e-commerce swojej przyszłości upatruje Poczta Polska, która temu sektorowi dedykuje coraz więcej usług. Pod koniec roku Poczta Polska nawiązała strategiczne partnerstwo ze sklepem Allegro. W listopadzie br. rozszerzyła swoją sieć click & collect o 1700 kiosków i saloników sieci RUCH. Usługa „Odbiór w Punkcie” obejmuje też 4100 placówek Poczty Polskiej i 1000 stacji paliw Orlen. Razem z punktami sieci RUCH klienci mają do dyspozycji blisko 7 tysięcy punktów odbioru paczek. Strategia Poczty Polskiej zakłada dalsze zwiększanie liczby punktów odbioru przesyłek – w 2017 r. ma być ich już 10 tys.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
Reklama

Lista tagów



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.

Redakcja poleca

Gazetki promocyjne - Allegro