Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • -- dni
  • -- godz
  • -- min
  • -- sek

Co czwarty internauta kupuje w sieci produkty spożywcze

Według ostatnich badań art. spożywcze w sieci kupuje co czwarty internauta, a w tym roku w e-delikatesach wydamy ponad 300 mln złotych. Jak zauważyli autorzy raportu Kwit Analytics różnice w asortymencie sklepów online, szczególnie pod względem dostępności marek oraz ich pozycji w wyszukiwarce mogą być znaczące.
Reklama

W ciągu ostatnich 7 dni (13.03-19.03) Kwit Analytics, za pomocą narzędzia inShop SEO, przeprowadził badanie w czterech najpopularniejszych edelikatesach w Warszawie: Frisco, Alma24, ePiotr i Paweł oraz Tesco eZakupy (Warszawa Stalowa Wola). Zbadano reakcję wyszukiwarek na słowo kluczowe "jogurt" . Analizowano pierwsze 50 wyników. Z rapory wynika,  że najlepiej wypozycjonowane marki we wszystkich monitorowanych sklepach to: Danone (19%), Bakoma (12%) oraz na równej pozycji Milko i brandowe produkty Tesco (po 10%).  Według Stowarzyszenia Producentów Marek Własnych (PLMA) w 2014 roku ilościowy udział marek własnych na rynku supermarketów wzrósł o 3 punkty procentowe i stanowi 1/3 ogólnego asortymentu (33%).

We Frisco na półce jogurtów pierwsze miejsce pod względem ilości zajmuje Danone (24%), drugie Bakoma (19%), z kolei trzecie Sobbeke (11%). Natomiast w wynikach wyszukiwania słowa kluczowego kolejność jest zupełnie inna. Pierwsza jest Bakoma (25%), następnie Danone (17%), a Sobbeke zajmuje dopiero 8 miejsce (5%). Piątnica, przy stosunkowo małym udziale na półce (4%, 6 pozycja) w wynikach wyszukiwania zajmuje trzecią pozycję z wynikiem 10%.

Z kolei wpisując słowo "jogurt" w Alma24 praktycznie połowę analizowanych wyników wyszukiwania (46%) stanowiły produkty Danone, przy czym udział produktów tej marki w kategorii jogurty w tym sklepie wynosi ponad ⅓ całości kategorii (36%). Dla porównania w Piotrze i Pawle, czy też Tesco marka stanowiła zaledwie 8% wyszukiwań (Frisco - 17%), przy zbliżonym udziale całościowym kategorii. Bakoma, choć jest druga pod względem ilości jogurtów na półce (15%), w wynikach wyszukiwania na analizowane słowo kluczowe zajmuje 6 miejsce ze słabym 4% wynikiem.

W ePiotr i Paweł najlepiej wypozycjonowani są producenci typowi dla rynku mleczarskiego. Pierwszą pozycję zajmuje Milko (13% przy udziale 3%), zaraz za nim Zott (12% przy udziale 8%) oraz Mlekovita (10% przy udziale 4%). Z kolei najbardziej stratni są liderzy rynku. Danone (opozycyjnie do Alma24) mimo 25% udziału w kategorii jogurtów, stanowi zaledwie 7% wyników wyszukiwań. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Bakomy (6% wyników wyszukiwań przy 18% udziału w kategorii). Analogicznie sytuacja prezentuje się w Tesco eZakupy Stalowa Wola. Danone pomimo 36% pokrycia kategorii jogurtów stanowi tylko 8% wyników wyszukiwań. Korzystniej jedynie wypada Bakoma, której wyniki SEO i udziału ilościowego w ogólnej liczbie produktów są zbieżne.Najlepiej wypozycjonowany jest asortyment Tesco (40%). Warto także zaznaczyć, że znaczna część popularnych produktów jest zupełnie niewyświetlana na słowa kluczowe. Piątnica, w której jogurty stanowią znaczny udział w produkcji, nie została znaleziona w ofercie Tesco oraz Alma24. Z kolei w Piotrze i Pawle wyszukano 15 rodzajów tego produktu mleczarskiego, a we Frisco aż 38. Na uwagę zasługuje fakt, że zarówno w Almie jak i Frisco, Piątnica ma taki sam udział produktów w kategorii ogólnej jogurtów (4%). Oznacza to między innymi, że producent w edelikatesach Alma24 ma źle wypozycjonowane produkty.

Warto też zwrócić uwagę na marki charakterystyczne wyłącznie dla poszczególnych edelikatesów. Na wyłączność sprzedawane są takie marki jak Solo Italia i Movenpick (ePiotr i Paweł), czy też Ekołukta (Alma24).

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca